About Me

Ryzal Duriankimchi Sedih Anak Belum Lahir Di4aci Net|zen


Sejak semalam ha.ngat diperkatakan mengenai person.aliti media so.sial yang terkenal, Ryzal Duriankimci atau Ryzal Ibrahim mence.tuskan ko.ntroversi apabila mempers.endakan pakaian tradisional kaum Iban.

Menerusi satu video tular, Ryzal menyamakan pakaian tradisional yang dipakai isterinya, Maryam seperti alas TV dan kain bur.uk mengundang kemarahan netizen.

Membuat permohonan maaf secara terbuka, Ryzal akui sedih apabila anaknya yang belum lahir turut terkena tempias apabila dihentam dan dicaci.

“Ada orang menghentam anak dalam kandungan (isteri) Maryam seperti sekian, sekian…. Kami sedih sebab netizen menghentam anak yang belum lahir, belum melihat dunia lagi dah kena ca.ci hamun dengan masyarakat,” katanya.

Bagaimanapun, Rizal berkata dia tidak menya.lahkan sesiapa sebaliknya mengakui sil.apnya yang tidak sen.sitif. Ryzal juga berharap ne.tizen tidak menya.lahkan Maryam di atas apa yang berlaku.

“Ryzal cuma berharap, selepas ni, tiada lagi isu berlanjutan berkaitan dengan apa yang berlaku. Maryam tak ada kaitan. Dia tak faham apa yang berlaku,” katanya.

Sumber asal Rotikaya.

Terdahulu, Ryzal tampil mem.ohon maaf serta menj.elaskan dia tiada niat untuk menghi.na, sebaliknya hanya bergurau.

Ryzal Duriankimchi dike.cam persenda baju tradisional Iban… tergamak samakan dengan kain bu.ruk! – “Saya mohon maaf atas gurauan tidak cerdik”

TINDAKAN Instafam.ous, Ryzal Duriankimchi mempersen.dakan pakaian tradisional kaum Iban menerusi video tular di media sos.ial sehingga membangkitkan ke.mara.han warganet Malaysia.

Menerusi video yang dimaksudkan, isteri Ryzal yang merupakan warga Kor.ea Sela.tan, Maryam You Narae, 28, dilihat memakai busana tradisional itu, dipercayai berlaku di bilik mekap selepas ditata rias.

Klip video yang berdurasi hampir seminit itu dimuat naik Ryzal menerusi aplikasi InstaStory di akaun Instagramnya, menunjukkan dia menyamakan aksesori dan material busana tersebut seperti duit syiling, kain meja, alas TV, kain buruk, langsir, tikar dan tali pinggang pengakap.


Syiling orang letak dalam poket, diorang letak kat sini.”

“Ini apa ni? Kain meja apa ni? Alas TV tahun 70an.”

“Ini kain bur.uk, letak mesin basuh yang ini.”

“Nak bagi orang tengok langsir dia cantik.”

“Ini apa ni? Tikar?”

“Ni tali pinggang pengakap.”


Tangkap layar video Ryzal memeriksa busana tradisional yang dipakai Maryam.

Rata-rata warganet men.gecam tindakan Ryzal, 28, dan menyifatkannya sebagi tidak sens.itif dan meng.hina pakaian tradisional kaum itu.

“Mamat Melayu yang kahwin dengan minah Korea tu berani hina pakaian tradisi orang Iban. Angkara label ‘alas TV tahun 70an’, ‘kain bur.uk letak mesin basuh’, ‘tikar’ dan ‘tali pinggang pengakap’ Duriankimchi mula dibenci?”

RYZAL DURIANKIMCHI

“Kenapa ku.tuk pakaian etnik Iban? Juju.rnya, I suka tengok wanita Iban punya pakaian tradisional. Ryzal tu tak resp.ek betul lah cakap kain buruklah apa lah.

“Kepada Ryzal! Sebenarnya paka.ian kaum Iban ni unik dan cantik, orang bo.doh je cakap pakaian ni kain lap bu.ruk apa semua. Kau kena jelaja.h semua tempat baru kau judge pakaian tradisi kaum lain! Berani kau!” antara komen netizen.

Ryzal atau nama sebenarnya Nik Muhammad Ryzal Nik Ibrahim kemudian tampil membuat permoh.onan m.aaf menerusi laman Instagra.m miliknya.

Ryzal membuat permo.honan ma.af.

Pemuda berasal dari Kota Bharu, Kelantan itu menjelaskan bahawa dia tiada niat untuk mengh.ina pakaian tradisional itu, sebaliknya ia hanya dibuat sebagai gurauan.

“Saya minta maaf atas gurauan tadi berk.enaan pakaian tradisional Iban yang dipakai Maryam. Saya akui ia gurauan, bukan niat mengh|na tetapi saya faham ia isu sensitif kaum.

“Kepada orang Sarawak khususnya kaum Iban, saya dahulukan permo.honan maaf kerana gur.auan yang tidak berasas dengan pakaian tradisional Iban,” tulisnya.

Dalam pada itu, Ryzal turut member.itahu vid.eo yang dikongsikannya itu telah dipada.mkan.

“Video story Maryam memakai pakaia.n itu saya telah pun tarik balik untuk meng.hormati kamu semua.

“Saya moho.n maaf atas gur.auan yang tidak cerdik berke.naan dengan pakaian tradisional Iban. Saya ke.sal dengan gurau.an yang tidak menghor.mati budaya itu,” katanya.

Sumber : Mstar

LAZADA 11.11

LAZADA 11.11

50% Diskaun Bagi Barangan Pakaian

Nikmati potongan harga 50% bagi barangan pakaian dan nikmati potongan RM 15 percuma bagi pembelian pertama anda!